Najpierw był konkurs literacko-filmowy, w którym zadania oparte były na fragmentach adaptacji filmowych dzieł literackich opowiadających o czasach zaborów. Kolejny konkurs sprawdzał znajomość pieśni legionowych, a każda klasa jedną z nich wykonała w trakcie akademii szkolnej. Klasy otrzymały też zadanie przygotowania interpretacji wylosowanego wiersza o tematyce niepodległościowej. Ostatnim elementem była gra historyczna, w której brały udział 8-osobowe reprezentacje klas. Na uczestników czekało nietypowe wyzwanie – swoją znajomością historii wykazywali się w pałacowych piwnicach. Tam, w ponurej scenerii, przy blasku świec, potykając się o rekwizyty, rozpoznawali różne wydarzenia z czasu zaborów. Ciąg dalszy gry związany był z lokalną historią, z dziejami rodu Wodzickich, którego przedstawiciele tak wiele poświęcili dla dobra Ojczyzny. Myślę, że każdy z nas przypomniał sobie, jak ważna jest wolność i pamięć o tych, którzy za nią oddawali swe życie.
Małgorzata Sochacka